Du behöver inte försäkra ditt släp om du inte vill. Bilens trafikförsäkring räcker för att du ska få köra med vagnen i trafik. Det är dock viktigt att komma ihåg att bilens trafikförsäkring endast gäller för annan skadegörelse (d.v.s. på annans egendom). Däremot om du får en skada på själva släpet eller om den blir stulen får du ingen ersättning. Vi rekommenderar därför en helförsäkring så att du får ersättning för eventuell vagnskada eller stöld.
Stöldlås eller inte!
Det finns lås i alla dess former och prisklasser för olika släpfordon. Det som kan vara bra att undersöka är om du väljer att införskaffa en båttrailer eller skotersläp, vad säger försäkringen som avser din last!?
Lyssna med ditt försäkringsbolag om du erhåller en lägre självrisk med ett godkänt lås, oavsett vilken typ av vagn du väljer. Standardlås fyller också en bra funktion!
Bra att veta innan du väljer totalvikt på ditt EU-släp.
Viktigt att kontrollera vilken totalvikt du får köra bakom din dragbil.
När det kommer till obromsade EU-släp så spelar inte körkortsbehörigheten någon roll, utan allt beror på dragbilens egenvikt (så kallad tjänstevikt). Släpvagnens totalvikt får inte överstiga bilens halva tjänstevikt för att kunna framför släpet i 80 km/h. Om så är fallet är den tillåtna hastigheten bara 40 km/h.
Det primära är att vagnens totalvikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt, som t.ex tjänstevikt 1300 kg får inte framföra en EU-trailer med totalvikt 750 kg i 80 km/h. Bilen får max dra en släpvagn på 650 kg för det blir hälften av 1300 kg.
Sen finns det undantag. En bilfabrikant kan rekommendera lägre vikt även om dragbilen uppfyller kravet på halva tjänstevikten. Om bilens tjänstevikt är 1500 kg och kan framföra en släpvagn med totalvikt 750 kg, så kan bilfabrikanten i alla fall ange t.ex. 700 kg. Är fallet så kan bilen ändå dra ett EU-släp med totalvikt 750 kg, men last och vagnens egenvikt får då inte överstiga 700 kg.
Vad ska jag välja, obromsat eller bromsat ?
Många väljer idag en obromsad så kallad EU-trailer därför att det går att använda släpet mer sporadiskt och inte vara orolig för att bromssystemet ska krångla när vagnen står stilla i långa perioder. En annan aspekt är också att det är mindre som kan gå sönder och färre eventuella anmärkningar hos besiktningsorgan.
Användningsområdet är stort. Ett obromsat EU-släp passar utmärkt till att lasta allt från byggskivor, virke, ris, skräp, sopor, moped, motorcykel och ATV.
Det man ska försöka undvika är tunga last, som grus, sand, jord, trädgårdsplattor i större volymer. Att kör en mindre mängd som inte överstiger släpvagnen rekommenderade maxlast är inga problem. Om tanken från början är att köra tyngre last på en obromsad EU-trailer så finns det ett proffssegment som är både utrustad med överdimensionerade hjulaxlar och chassin. Ett annat alternativ är helt enkelt att välja ett bromsat släp med förslagsvis en 1000 kg axel och ett chassi som är väl tilltaget.